Vellykket seminar i regi av Randi Jacobsen Bertelsen

Som annonsert på nettsiden vår tidligere, var CAMRIA engasjert i å organisere et svært relevant seminar med fokus på “Antimicrobial resistance surveillance in environmental and human samples”. Arrangementet fant sted 21. september 2023.

Hovedarrangøren av arrangementet – CAMRIA-forsker Randi Jacobsen Bertelsen inviterte en rekke eksperter innen ulike aspekter av antimikrobiell resistensforskning, som representerte både norske og utenlandske institusjoner. Over 50 deltakere ble med på seminaret, enten fysisk eller online på Zoom for å få nye perspektiver på overvåking av antimikrobiell resistens.

Den første foredragsholderen, Adam Roberts (Liverpool School of Tropical Medicine, Storbritannia) presenterte aktivitetene til STRESST-prosjektet, med fokus på “Antimicrobial Stewardship in Hospitals, Resistance Selection and Transfer in a One Health Context”. One Health-tilnærmingen var også en viktig del av foredraget til CAMRIA-forsker – Iren Høyland Löhr (Stavanger universitetssjukehus, Norge) som diskuterte “Klebsiella pneumoniae in a One Health perspective in Norway”. Den første delen av seminaret ble avsluttet av Katariina Pärnänen (University of Turku, Finland) med en veldig interessant presentasjon om “Population-level variation in the human gut antibiotic resistome”.

Adam Roberts
Iren Høyland Löhr
Katariina Pärnänen

Etter en kort pause samlet vi oss igjen for å høre på Aldert Zomer (Utrecht University, Nederland). I sitt foredrag ga han relevant innsikt om “Residues, recirculation, re-exposure and resistance. Why we need to consider the stability of antimicrobials in the farm environment”. Den neste foredragsholderen – Patrick Munk (Denmark Technical University, Denmark) delte sin kunnskap om “Monitoring of global AMR patterns using sewage and public data”. Dagens siste foredrag av Nachiket Marathe (Havforskningsinstituttet, Bergen, Norge) var en fin avslutning på det produktive seminaret, og ga et norsk perspektiv på “AMR in the environment and the need for surveillance”.

Aldert Zomer
Nachiket Marathe
Patrick Munk

Arrangementet viste seg å være svært vellykket og engasjerende, både for foredragsholderne og publikum som deltok aktivt i alle diskusjoner. Vi håper det ga deltakerne stoff til ettertanke og vil inspirere til lignende seminarer i fremtiden.