WHO Advarer mot Antibiotikaresistente Bakterier: Disse To er Særlig Farlige

Nina Langeland, © Stavanger Universitetsjukehus

I en nylig artikkel publisert av BT, advarer CAMRIA-leder professor Nina Langeland fra Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus, sammen med professor Magne O. Sydnes fra Universitetet i Stavanger, om den økende trusselen fra antibiotikaresistens. Dette kommer i lys av WHOs oppdaterte liste over de mest farlige bakteriene for mennesker.

Situasjonen er svært bekymringsfull fordi det utvikles svært få nye antibiotika i dag. Når noen blir smittet med en resistent bakterie, virker ikke lenger antibiotika som tidligere kunne kurere sykdommen. Disse resistente bakteriene er svært vanskelige å behandle, noe som fører til en lengre og mer komplisert helingsprosess for pasientene.

På toppen av WHOs liste er det to bakterier som skiller seg ut: Escherichia coli (E. coli) og Klebsiella pneumoniae. Begge kan forårsake alvorlige blodforgiftninger og viser økende resistens mot vanlige antibiotika globalt. Selv om situasjonen i Norge er mindre alvorlig, er det fortsatt en betydelig bekymring.

Magne Olav Sydnes, © Universitetet i Stavanger

Hva kan vi gjøre for å møte dette økende problemet? Forfatterne understreker viktigheten av å overvåke situasjonen nøye og fokusere på utviklingen av nye antibiotika. Disse nye antibiotika må angripe bakteriene på andre måter for å effektivt bekjempe resistens og tilby alternative behandlingsmuligheter. Selv om antibiotikaresistens er en stor utfordring, er det avgjørende å fortsette arbeidet med å finne løsninger.

Du kan lese hele artikkelen på BTs nettside: Antibiotikaresistens blir et stadig større problem. Den har allerede fått mye oppmerksomhet med nesten 125.000 lesere!