CAMRIA er nå offisielt åpen!

Den etterlengtede åpningen av Vestnorsk senter for antimikrobiell resistens (CAMRIA) fant sted 30. mai 2022 i Eitri Medisinsk Inkubator i Bergen.

Arrangementet startet med velkomst fra Nina Langeland, professor i kliniske infeksjonssykdommer ved Universitetet i Bergen og CAMRIA-leder. Hun understreket hvor presserende problemet med antimikrobiell resistens har blitt: ‘Antibiotikaresistens kan på sikt bli et enda større helseproblem enn Covid-19, både globalt og i Norge’, derav viktigheten av å begrense unødvendig antibiotikabruk, og reservere nye antibiotika for pasientene som virkelig trenger dem. Det nye Vestnorsk senter for antimikrobiell resistens håper å bidra til kunnskapen om hvordan resistens mot ett legemiddel påvirker utviklingen av resistens mot andre. CAMRIAs tverrfaglige profil vil også bidra til å få innsikt om antimikrobiell resistens ikke bare fra forskere, men også helsepersonell, pasienter og politikere, med det endelige målet å få til den sårt tiltrengte endringen i atferd blant disse gruppene.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol holdt en åpningstale og ønsket CAMRIA lykke til i dette viktige samarbeidet om antimikrobiell resistens. ‘Antibiotika er et fellesgode, og vi må samarbeide på tvers både av landegrensene og de ulike fagdisiplinene for at disse medisinene fortsatt skal ha effekt og representere en trygghet og ramme for den behandlingen vi gir i hele helsetjenesten også her til lands’.

Trond Mohn stiftelse styreleder Stener Kvinnsland, UiB rektor Margareth Hagen, Helse Bergen administrerende direktør Eivind Hansen og Helse Stavanger forskningsdirektør Svein Skeie var også tilstede på arrangementet og holdt taler som fremhevet relevansen av AMR-forskningen og viste interesse for CAMRIAs fremtidige funn.

I den følgende delen av arrangementet ble de tre forskningsprosjektene – MARGIN, HyperEvol og Media og AMR presentert av deres ledere: henholdsvis Randi Jacobsen Bertelsen, Iain Johnston og Ingrid Smith. Prosjektlederne introduserte prosjektene sine for publikum og forklarte hvordan arbeidet deres vil bidra til AMR-forskningen.

Se bildene fra arrangementet nedenfor:

Bilder: © Øystein Fykse