Høydepunkter fra CAMRIAs Årlige Møte 2024

Den 6.-7. mai 2024 kom CAMRIA sammen for sitt årlige møte, og det var en inspirerende og engasjerende begivenhet fra start til slutt.

CAMRIA-leder Nina Langeland åpner møtet

Fokus på Unge Forskere

I år satte vi fokus på våre talentfulle unge forskere, og ga dem muligheten til å presentere sine spennende prosjekter og motta tilbakemeldinger fra erfarne forskere og klinikere.

Dag 1: Forsker Grand Prix

Den første dagen inneholdt Forsker Grand Prix, hvor unge forskere viste frem arbeidet sitt til et mangfoldig publikum. Det var en fantastisk mulighet for alle å lære og utveksle ideer. Her er noen av de fascinerende temaene de tok opp:

• Antimikrobiell Resistanse i Streptococcus dysgalactiae: Et One Health Perspektiv
  • Struktur-basert Design av FMN Riboswitch Ligander for Nye Bredspektrede Antibiotika
  • Kommunikasjon om Antibiotikaresistens Krise
  • Oppdagelse og Screening ved Bruk av Røntgenkrystallografi
  • Utvikling av Antimikrobiell Resistanse i Klebsiella pneumoniae
  • Genomiske Perspektiver på Klebsiella pneumoniae
  • Klynging av Genetiske Data for Evolusjonære Baner av AMR
  • Helsetjeneste Fortellinger av Midtøsten Migranter i Norge
  • Det Subgingivale Resistomet til en Frisk Populasjon
  • Overvåking av AMR i Bioaerosol
  • Fotonedbrytbare Antimikrobielle Forbindelser
  • Matematisk Modellering av AMR

Bredden og dybden av forskningen var virkelig imponerende. Dagen ble avsluttet med en festmiddag hvor vinnerne av Grand Prix ble annonsert:

• Olav Aga, Universitetet i Bergen (UiB)
  • Marit Hetland, Stavanger Universitetssjukehus (SUS)
  • Liza Nguyen Van Sang, Universitetet i Stavanger (UiS)
Vinnere av Forsker Grand Prix

Dag 2: Fokus på Kommunikasjon

Den andre dagen handlet om viktigheten av kommunikasjon i kampen mot antimikrobiell resistens (AMR).

Anne Lise Fimreite startet dagen med en sesjon om “AMR og Innbyggerne: Kunnskap, Informasjon, og Frykt,” hvor hun diskuterte hvordan offentlig bevissthet og oppfatning kan påvirke AMR-innsatsen.

Vi var begeistret over å ønske Jocelyne Arquembourg, Professor Emerita ved Université Sorbonne Nouvelle og Assosiert Forsker ved Télécom Paris (IP Paris), velkommen. Hun holdt en inspirerende hovedtale om “Kommunikasjon om AMR i Frankrike: Farmasøytisk Produksjon, Kunnskapsutvikling, og One Health.”

Jens Kjeldsen fra UiB delte sine personlige erfaringer i en hovedtale med tittelen “Hvordan Overleve en Medieskandale – En Personlig Historie,” hvor han ga verdifulle innsikter i håndtering av PR-utfordringer.

Dagen ble avsluttet med en viktig diskusjon om samarbeid, ledet av Arnfinn Sundsfjord fra Universitetet i Tromsø (UiT), leder av Senter for Nye Antibakterielle Strategier (Centre for New Antibacterial Strategies – CANS). Hans foredrag om “Hvordan Utvikle Nasjonalt og Nordisk Samarbeid Mellom AMR-sentre” inspirerte til gjennomtenkte diskusjoner om fremtidig samarbeid for å bekjempe AMR.

Arnfinn Sundsfjord åpner en diskusjon om hvordan utvikle nasjonalt og nordisk samarbeid mellom AMR-sentre. Foto: Ragnhild Mølster

Ser Fremover

CAMRIAs årlige møter er alltid et høydepunkt, og i år var intet unntak. Det var en glede å se våre unge forskere skinne og delta i meningsfulle samtaler om fremtiden for AMR-forskning og samarbeid. Vi dro derfra inspirert og motivert til å fortsette vårt viktige arbeid innen dette kritiske feltet.