Hybridseminar om aspekter ved antibiotikabehandling hos barn

CAMRIA arrangerte i samarbeid med Nasjonalt kompetansetjeneste  for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten (KAS) et hybridseminar om aspekter ved antibiotikabehandling hos barn. Seminaret ble ledet av Per Espen Akselsen og hadde ca 35 deltakere. Dr. Sanjay Patel fra Southampton Children’s Hospital, Storbritannia, delte sin erfaring og forklarte hvordan implementering av standardiserte infeksjonsforløp inkludert antibiotikastyring hadde sikret forsvarlig bruk av antibiotika hos barn. Fagdirektør Siri Wang, Statens legemiddelverk diskuterte compliance ved  bruk av antibiotika hos barn og ulike tiltak for å fremme bedring i etterlevelse. Professor Klaus Klingenberg delte sin erfaring med arbeid med å optimalisere antibiotikabruk hos nyfødte Universitetssykehuset i Tromsø og til slutt presenterte professor Nina Langeland, Haukeland Universitetssykehus flere studier som omfatter alvorlige blodstrømsinfeksjoner hos barn i Tanzania.

Se noen av presentasjonene som ble diskutert under seminaret: