Iain Johnston med Meltzerprisen!

Professor Iain Johnston (Matematisk institutt, Universitetet i Bergen) og lederen av CAMRIA-finansierte HyperEvol-prosjektet har blitt tildelt Meltzerprisen for unge forskere 2023.

Iain ble nominert til prisen for å hedre arbeidet hans som kombinerer matematiske, statistiske og eksperimentelle tilnærminger for å lære mer om den biologiske verden. Denne tilnærmingen har gitt ny kunnskap rundt spørsmål med høy innvirkning på tvers av biologi og medisin.

I talen sin fremhevet Iain viktigheten av folkene som også spilte en stor rolle i prosessen, inkludert familie, venner, lærere og kolleger.

“Jeg er også veldig takknemlig for mulighetene til å gjøre åpen og tverrfaglig forskning, noe som oppmuntres ved UiB. Det er et virkelig flott miljø å drive med vitenskap og å bygge og utvide nye samarbeid i, sier prisvinneren” – fremhevet vinneren.

De to andre prisene gikk til forsker Henriette Aksnes (Institutt for biomedisin, UiB – også pris for yngre forskere), og professor Lars Thore Fadnes (Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB – prisen for fremragende forskningsformidling).

Gratulerer så mye til Iain og de andre prisvinnerne med stor suksess!

Kilde: https://pahoyden.no/forskningsformidling-henriette-aksnes-iain-george-johnston/vinnere-av-arets-meltzerpriser/126822

Bilder: © Thor Brødreskift

Fra venstre til høyre: Iain Johnston, Henriette Aksnes, UiB Rector Margareth Hagen, Lars Thore Fadnes; © Thor Brødreskift